Thursday, December 30, 2010

Top2000. Liedjes naar taal. Veeeeeeeel Engels

Heerlijk al die liedjes die de afgelopen dagen langsgekomen zijn. Eigenlijk ken ik ze allemaal wel. Meeste vorig jaar bij #top2000 #jaar2009 voor het laatst gehoord. 

Vorig jaar heb ik de nodige uurtjes gestopt om uit te vinden wie er informatie heeft over de taal van de songteksten. Niemand kon of wilde me helpen. Dit jaar #jaar2010 zelf de puzzel gelegd. Wij Nederlanders houden veeeeeeeel van Engelse muziek. Om precies te zijn 1.693 liedjes van de 2.000 hebben een Engelse songtekst. Dit is 85%.

Hoe zit het met het Nederlands? Als je zo naar de radio luistert, lijkt er veel dialect gezongen te worden. Als we de tijd nemen om te tellen en naar de details te kijken valt het best mee. 93% van de liedjes in het Nederlands zijn Algemeen Beschaafd Nederlands. Inclusief Andre Hazes. De rest, dat zijn 16 liedjes, zijn in een van 's lands dialecten. (Ja ik weet dat Fries een taal is.) Mij verraste het. En jou?

Wat me ook opviel - ben ik de enige - niet 1 Surinaams, Turks, Marrokaans of Indisch liedje. Zijn we zo gelijk in muzieksmaak? Of is deze verklaring beter: gescheiden werelden, eigen zenders, eigen "zuilen"?

 Details of the list above. Details of my complete 2000 list (source)
(c) @JeandD99

 1st2nd and 3rd blog on this subject.

No comments:

Post a Comment